تبلیغات
نقش فناوری اطلاعات در اموزش - نقش فناوری اطلاعات در اموزش
یکشنبه 6 فروردین 1391

نقش فناوری اطلاعات در اموزش

• نوشته شده توسط: مینا خواجه رضایی

نقش ای تی در آموزش

در دنیای امروز، تغییرات ناشی از فناوری های جدید تاثیرات بسزایی بر روند زندگی و كار مردم در سرتاسر جهان گذاشته و با روشهای سنتی آموزش، یادگیری و مدیریت آموزش به طور جدی به مقابله پرداخته است. فناوری اطلاعات كه خود یك زمینه جدید مطالاتی است، تاثیر عمده ای بر تمامی زمینه های آموزش، یادگیری و پژوهش خواهد داشت. ارتباط آسان در سرتاسر گیتی باعث دستیابی سریع و آسان به مجموعه گسترده ای از داده ها و اطلاعات و مطالب علمی مورد نیاز در كمترین زمان ممكن شده و همچنین با افزایش سریع و ساده دستیابی به فناوری اطلاعات در منازل، محل كار و موسسه های علمی، مقوله آموزش و یادگیری به یك روند مستمر در زندگی بشر تبدیل شده است. ...

فناوری و اطلاعات و دوره تحصیلی در بخشی از فناوری اطلاعات، آموزش گیرنده ها، تشویق و تقویت می شوند تا از كامپیوتر به عنوان وسیله ای كه در تمامی ابعاد تحصیلی شان تاثیرگذار است، استفاده كنند. ضرورتا آنها محتاج به استفاده از تكنولوژی های جدید چندرسانه ای برای تبادل نظر، توصیف پروژه هاو مرتب كردن اطلاعات در كارهای خود هستند. این نكته سبب می شود دانشجویان، واسطه ای را انتخاب كنند كه به بهترین وجه ممكن پیامهای آنها را منتقل كند و اطلاعات مورد نیازشان را به صورت سلسله مراتبی شكل دهد و همچنین بتواند این اطلاعات را طوری به یكدیگر متصل كند كه مستندات چند بعدی را فراهم آورد. فناوری اطلاعات تاثیر فراوانی بر كلیه زمینه های تحصیلی دانشجویان و دانش آموزان گذاشته اتس. در كشورهای پیشرفته، دانش آموزان سنین 5 تا 16 سال ملزم شدند تااز تكنولوژی اطلاعات در تمامی موضوعات تحصیلی خود استفاده كنند. در علوم، با استفاده از كامپیوتر و سنسورها (حسگرها) اطلاعات وارد و پردازش می شوند. در ریاضیات، از فناوری اطلاعات در مدل دادن هندسه و جبر، درطراحی و ساخت از كامپیورتها جهت شبیه سازی و مدل سازی قبل از ساخت نهایی، استفاده می شود. در زبانهای مدرن ارتباطات الكترونیكی باعث دسترسی سریع به خبرهای جدید خارجی و دیگر مطالب روز دنیا می شود. كامپیوتر، افراد علاقه مند به موسیقی را قادر به نواختن می كند؛ بدون آنكه آنها نواختن آلات موسیقی را آموزش دیده باشند. برای آن دسته از دانش آموزان معلول كه به آموزش مخصوص نیاز دارند، فناوری اطلاعات دسترسی به كلیه موارد آموزشی را فراهم می كند و همچنین آنها را قادر می سازد كه نظرات و نیازهای خود را به صورت كلمات یادر قالب طرح و شكل، بیان كنند. نقش فناوری و اطلاعات در یادگیری با استفاده از فناوری اطلاعات دانش آموزان می توانند اطلاعات فراوانی را درمدت كوتاه كسب كنند. تحقیقات نشان می دهد كه استفاده از كامپیوتر علاوه بر افزایش انگیزه دانش آموزان و دانشجویان برای یادگیری، سبب تقویت روحیه، اعتمادبه نفس و مقابله با مسائل در آنها می شود. استفاده از ابزارهای ارتباطی مانند Fax, Email كامپیوتر و ویدیو كنفرانس باعث كوتاه تر شدن زمان و فاصله و مهیا شدن امكانات جدید، جهت یادگیری شده است. با گسترش استفاده از این فناوریها امكان آموزش متقاضیانی كه به صورت پراكنده در مناطق مختلف قرار دارند نیز فراهم شده است. در كشورهای پیشرفته استفاده از اینترنت در اكثر مدارس و دانشگاه ها با سرعت بسیار زیاد رو به افزایش است. از سال 1997 كلیه كالج ها و اكثر دبیرستانها و حتی بعضی از دبستانهای كشور انگلستان به اینترنت دسترسی دارند و پیش بینی می شود تا پایان سال 2002 كلیه مدارس نیز به صورت online از اینترنت استفاده كنند. مراكز علمی بااستفاده از اینترنت به راحتی به منابع عظیم علمی، افراد مختلف و موارد درسی دسترسی دارند و همچنین اطلاعات علمی و تحقیقاتی خود را از طریق سایت های ایجاد شده توسط دانش آموزان و مدرسین به دیگران نمایش می دهند. استفاده از ویدیو كنفرانس نیز در حال رشد است و این تكنولوژی سبب می شود كه دانش آموزان با افراد و یا دانش آموزان دیگر كشورها ارتباط برقرار كرده و زبان های یكدیگر را یاد بگیرند. نقش فناوری اطلاعات در آموزش كشورهای امریكا و كانادا در آمریكا كلیه هزینه ها و سرمایه گذاری ها در فناوری اطلاعات توسط دولت فدرال فراهم می شود. البته میزان استفاده از كامپیوتر در مراكز علمی با یكدیگر متفاوت است. بین 15 تا 20 درصد مدارس از كامپیوتر و تكنولوژی چند رسانه ای برای دروس خود استفاده می كنند تا دانش آموزان بتوانند مهارتهای خود را در طراحی و توید گزارش هایی كه دارای متن، صدا و تصاویر متحرك هستند، افزایش دهند. استفاده از سیستم های الكترونیكی ارتباطی مانند اینترنت دراكثر مدارسی كه در آن دانش آموزان سنین 12 تا 18 سال تحصیل می كنند، مهیاست. در كشور كانادا نیز كلیه مدارس و دانشگاه ها به تكنولوژی اطلاعات تجهیز شده اند. در این كشور به علت فواصل زیاد بین شهرها و مناطق مسكونی، از شبكه بین المللی به نام school.net استفاده می شود تا دانش آموزان بتوانند از منزل، مطالب درسی را یاد بگیرند و یا تكالیف خود را تحویل دهند. تمایلات آینده در فناوری و یادگیری توسعه سریع تكنولوژی درمینیاتورسازی وسایل الكترونیكی، ارتباطات الكترونیكی و چندرسانه ای و همچنین حركت به سمت داده های دیجیتالی، منجر به از بین رفتن مرزهای بین انتشار رادیویی و انتشارات و ارتباط تلفنی شده و تمامی این واسطه ها، به طور یكجا در شبكه های كامپیوتری در دسترس همگان است. این فناوری نه تنها باعث دستیابی دانش آموزان به منابع عظیم چند رسانه ای و كتابخانه ها می شود. بلكه سبب دستیابی مستقیم و بی واسطه به مدرسین و پدیده های طبیعی در تمامی جهان خواهد شد. همان طور كه تكنولوژی، دسترسی آسانتری را برای علاقه مندان به مطالب علمی به وجود می آورد، نقش مدرس نیز از یك منبع مطالب صرف به یك راهنما و مدیر پروسه یادگیری، تغییر می یابد. دسترسی آسان دانشجویان به منابع اطلاعاتی، علمی و تحقیقاتی از طریق اینترنت باعث یادگیری آنها با سودمندی بیشتری خواهد شد و همچنین زمان بیشتری را در اختیار مدرسین خواهد گذاشت تا بتوانند بیشتر به كار تحقیق و تمركز بر روی دیگر فعالیتهای یادگیری بپردازند و در نهایت به عنوان یك كاتالیزور، عمل كنند. نتیجه گیری با توسعه فناوری ارتباطات و شبكه های بین المللی و افزایش در قدرت خرید و در دست گرفتن این تكنولوژی به صورت شخصی و انفرادی، فرآیند آموزش و یادگیری نیز دچار تغییرات عمده ای خواهد شد. مرزهای موسسات آموزشی بتدریج محو در نهایت، فاصله بین خانه و مدرسه از بین خواهد رفت. از آنجایی كه در حركت رو به جلوی تكنولوژی، هیچ اثری از كندشدن دیده نمی شود، افراد جامعه باید در مقوله یادگیری و تطبیق با این روند، با كمترین فشار روانی و فیزیكی قدم بردارند. جهت تحقق این امر، مراكز آموزشی و متولیان مربوطه باید افراد جامعه را با این تكنولوژی جدید آشنا كرده و امكانات یادگیری و استفاده از آن را به راحتی در اختیار آنها قرار دهند، زیرا با تغییرات و توسعه روزانه تكنولوژی، مقوله یادگیری و آموزش، تبدیل به یك روند مداوم در طول حیات بشر خواهد شد.


نظرات()

 
1.gif - 27.4 Kb">